
NEVELÉSI TANÁCSADÁS: Pszichológiai ellátás
Pszichológiai ellátásról
Intézményünkben kilenc pszichológus segíti a családokat, gyermekeket, akik klinikai, tanácsadói, és sportpszichológiai szakvizsgákkal rendelkeznek.
Mikor van szükség pszichológus bevonására?
Az egyes élethelyzetekben a gyerekek különbözően reagálnak. Minden olyan viselkedés természetes, ami a normál pedagógiai, nevelési eszközökkel megoldható. A fejlődés során visszaesések is előfordulhatnak, akkor kell szakemberhez fordulni, ha ezek huzamosabb ideig fennállnak. A visszaesések jelentkezhetnek a teljesítményben, figyelmi működésben, esetleg a társas kapcsolatokban. A gyakori betegeskedést, fejfájást, hasfájást, testsúlyváltozást is intő jelnek kell tekintenünk, hiszen a lelki folyamatok hatnak a testre is. Nehezebben kapnak segítséget azok a "rejtőzködő" gyerekek, akik szabálykövetők, viselkedésükkel nem hívják fel magukra a környezet figyelmét. Zárkózottságuk hátterében szorongás, feldolgozatlan élmény állhat. Figyelembe kell venni, hogy az egyes életeseményekre adott reakció személyenként különböző. A gyász, válás magában hordoz nehéz érzéseket, melyeket a veszteség feldolgozása során meg kell élni. Ilyen veszteségek után természetes a viselkedésben megfigyelhető változás. A gyászfeldolgozás hosszú folyamat. Segítségre akkor van szükség, ha ebben elakadás történik.
Konkrét példákkal, ha a gyermek:
magatartása szélsőséges (dacos, verekedős, dühkitörései vannak, vagy ellenkezőleg, túlérzékeny, sírós, visszahúzódó),
nyugtalan, fáradékony, figyelmetlen, teljesítménye ingadozó
sokszor fáj a feje, a hasa, vagy egyéb testi tünetei vannak, ami mögött nem áll szervi probléma (orvosi kivizsgálással bizonyítottan).
evési és szobatisztasági problémák, körömrágás, tic, alvási nehézségek, ha hosszabb időn keresztül fennállnak.
veszteség feldolgozás, ha a gyász tünetek több mint egy évig tartanak, vagy nagyon szélsőséges reakciók jönnek elő (álmatlanság, szobatisztaságban visszaesés, hónapokon át húzódó étvágytalanság, extrém visszahúzódás)
Mi történik a pszichológusnál?
A folyat már az első találkozás előtt megkezdődik. Amennyiben a család az iskola tanácsára érkezik a pszichológushoz fontos, hogy ne büntetésnek, kritikának, hanem közös problémamegoldásnak tekintse a helyzetet. Tudja, mik azok a konkrét észrevételek, ami miatt pszichológus felkeresése vált indokolttá. Serdülők nem mindig akarják vagy tudják a szüleikkel megbeszélni problémáikat, s néha nem is szeretnék, hogy a szüleik minden lépésükről tudjanak. Ők felkereshetik Szakszolgálatunkat önállóan is, és segítséget kérhetnek gondjaik megoldásában a pszichológustól. A gyermekkel történő első találkozást egy szülőkkel folytatott 45-50 perces beszélgetés előzi meg, melynek célja a helyzet feltérképezése. Ez a szituáció a szülőknek is új, ismeretlen, így szorongáskeltő lehet. Biztonságot adhat, ha tudják, hogy a közös munka minden esetben így kezdődik. Nem jelez speciális problémát, hogy az első időpontra a gyermek nélkül kell jönniük. A szakembernek titoktartási kötelezettsége van. Amennyiben a szülő keresi fel intézményünket, az iskolának, óvodának még arról sem adhatunk információt, hogy a gyerek segítséget kap. Amennyibe szükséges a pedagógussal folytatott konzultáció, minden esetben a szülővel egyeztetve történik. A szülőkkel folytatott beszélgetés után a gyermek állapotának felmérése következik, mely általában három- öt alkalmat igényel. Ez a néha hosszúnak tűnő idő szükséges a megalapozott vélemény kialakításához. Mivel a gyerekek szóban kevésbé tudják megfogalmazni érzelmi állapotukat, a játék nyelvén fejezik ki magukat, ezért a közös munka játékos formában történik. Valamint ezeken az első alkalmakon tesztek felvételére is sor kerül. Az állapotfelmérés szakaszának végén ad a pszichológus visszajelzést a szülőknek. Az állapotfelmérés tapasztalatai azt szolgálják, hogy meghatározzuk a megsegítés irányvonalát, így ilyenkor még nem várható azonnali változás.
Ha igénybe kívánja venni szolgáltatásunkat, legegyszerűbben az 519-605-ös telefonszámon, vagy e-mailben tud bejelentkezni. Az adminisztrátor feljegyzi az adatokat, és ezután a keddenként tartott esetosztást követően telefonon, vagy levélben értesülhet az adott időpontról.
Ajánlott pszichológiai témájú szakirodalom
Bogár Zsuzsa: Az örökbefogadás lélektanaBruno Bettelheim: Az elég jó szülő
Dr. Henry Cloud - Dr. John Townsend: Gyerekhatárok - Avagy amit szabad Jupiternek...?
Dr. John Townsend: Kamaszhatárok - Mikor mondjunk igent és mikor mondjunk nemet gyermekeinknek?
Horányi Annabella; Kósáné Ormai Vera: Gyerekeinkért
Jan-Uwe Rogge: Kell a gyereknek a korlát - Nem állhat feje tetejére a világ!
Krähenbühl, Verena; Jellouschek, Hans; Kohaus-Jellouschek, Margarete; Weber, Roland: Mozaikcsaládok
Lajos Péter: Dadogásról - mindenkinek
László Zsuzsa, dr.: Az örökmozgó gyerek
Olivier Christiane: Az agresszív gyermek és a szülõk
Paul H. Wender : A hiperaktív gyermek, serdülő és felnőtt - Figyelemzavar egy egész életen át
Polcz Alaine: Meghalok én is? - A halál és a gyermek
Rogge, Jan Uwe: Korlátok és kételyek - A határok kijelölése a gyermeknevelésben
Ross Campbell - Gary Chapman: Gyerekekre hangolva - A gyerekek öt szeretetnyelve
Ross Campbell: Nehéz évek - Hogyan szeressük kamasz gyermekünket?
Ross Campbell: Dühöngő ifjak - Hogyan szelídíthetjük meg gyermekeink haragját?
Selma Fraiberg: Varázsos évek
Sue Gerhardt: A szükséges szeretet
Tárnok Zsanett: Tic-Taktika
Tony Attwood: Különös gyerekek - Kalauz az Asperger szindrómáról
Vekerdy Tamás könyvei
Winnicott, Donald W.: Kisgyermek, család, külvilág