
Szakmai anyagok
A tudatos gondolkodás szerepe a gyógypedagógiai pszichodiagnosztika
folyamatában - Auer Éva
Az óvodai szűrővizsgálatokról
Palatin Krisztina: AZ AKTÍV ZENÉLÉS HELYZETE ÉS SZEREPE A MŰVÉSZETI NEVELÉSBEN
"Iskolaérettségi műhely"
2016. április 6-án óvodapedagogusok és óvodai fejlesztők részbételével szakmai találkozó került megrendezésre intézményünkben. Az idei tanévtben új központilag kidolgozott vizsgálóeljárást alkalmaztunk az iskolába lépéshez szükséges fejlettség felmérésére. A rendezvény témája a februári időszakban lezajlott vizsgálatok tapasztalatainak összegzése. Munkatársaink összefoglalták, mely képességek fejlettsége szükséges az első osztály megkezdéséhez. Célunk egy közös gondolkodás, tapasztalatcsere elősegítése volt, ahol a résztvevő szakemberek ötleteket cserélhetnek a kiemelt területek sikeres fejlesztésével kapcsolatban. A résztvevők aktivitásának, lekesedésének köszönhetően sok értékes gyakorlatot iskerhettünk meg.
Az sikolába lépéshez szükséges képességeket öt csoportra oszthatjuk:
- Adaptív viselkedés
- Mozgás
- Nyelvi képességek
- Kognitív képességek
- Számolási képességek
A területekhez kapcsolódó fejlesztési lehetőségeket kisebb létszámú műhelyek keretében dolgoztuk fel.
Általános tapasztalatként leírható, hogy a játékos, örömet adó tevékenységek mozdítják előre a részképességek fejlődését. Az óvodapedagógus szerepe olykor a kísérés, lehetőségek megteremtése. Különösen igaz ez a mozgás fejlesztésére. A gyerekek természetes mozgásvággyal jönnek a világra. Átlagos fejlődésű gyermekeknél, ha lehetőséget biztosítunk a mozgás vágyának kiélésére, elősegítjük a képességek kibontakozását ezen a téren. A társasjátékok megtanítanak szabályok követésére, megkövetelik a kitartó figyelmet, segítenek elfogadni a sikert és a kudarcot, így "észrevétlenül" fejlesztik az adaptív viselkedést. A nyelvi képességekkel kapcsolatban általános tapasztalatként fogalmazható meg, hogy sok gyermeknek nehézséget okoz a képzelet használata. A hallott, később olvasott információkat sokan nem tudják belső képpé alakítani. A képzelet rendszeres tréningezése mesehallgatással, képzeletbeli állatok kitalálásával előkészít a későbbi tanulásra. Az unalmas, várakozásra szánt üres idők jó alkalmat teremtenek a képességek játékos fejlesztésére, például szójátékok segítségével. Mozgással összekötve, játékokkal szemléltetve szinte minden könnyebben tanulható. Jó példa erre a számolásnál a lépcsőfokok számolása, szavak hangokra bontásánál a hangok megjelenítése vonatként, vagy számok fordított sorrendű felidézésének kisautók tolatása. A sikeres fejlesztés kulcsa a felnőtt kreativitása. Fontos olyan feladatokat nyújtani a gyereknek, ami megőrzi a benne élő lelkesedést, tudásvágyat.




